[designpanel] Theater Rotterdam
- Design
- 10 mrt 2018 @ 09:12
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual id
- 10 mrt 2018 @ 09:12
- Nanny Kuilboer
Strategisch en creatief bureau voor digitale identiteit en campagne Vruchtvlees ontwikkelde de nieuwe identiteit van Theater Rotterdam en ons panel oordeelde.
Theater Rotterdam - TR - is het nieuwe stadstheater van Rotterdam, ontstaan uit de fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam. Strategisch en creatief bureau voor digitale identiteit en campagne Vruchtvlees is verantwoordelijk voor de identiteit: ‘Vanwege de grote reikwijdte aan activiteiten die Theater Rotterdam onderneemt, is een herkenbare identiteit noodzakelijk. De identiteit moet kunnen werken voor de grootste productie in de grote zaal, maar ook voor de meest kwetsbare performance op een pop-up locatie. Herkenbaar en ook verbindend tussen een uiteenlopende groep theatermakers en bezoekers. Deze gedachte leidde tot de ontwikkeling van de visuele identiteit, bestaande uit het TR-monogram, merkarchitectuur en de campagneniveaus. Met het monogram als vaste waarde worden verschillende lagen samengebracht. Een visueel kanonschot dat overeind blijft in elke situatie en direct communiceert. In combinatie met sprekende fotografie en opvallende kleuren springen de uitingen van Theater Rotterdam direct in het oog.’ Wat denkt ons panel?
tekst gaat verder onder het beeld
M A R K E T E E R S
Marc van Eck, partner Business Openers: Lastige job om een herkenbaar logo en huisstijl te maken voor een theater dat heel erg divers en veelvormig gaat worden en wil zijn en dan ook nog een fusie van drie organisaties met elk een eigen DNA. Als klap op de vuurpijl heeft iemand een briljante naam bedacht: Theater Rotterdam. Zo simpel en voor de hand liggend kan alleen maar in Rotterdam. Hoop niet dat ze hier veel geld voor gevraagd hebben. Dus ja, kan eigenlijk niks worden, maar dat is het verrassenderwijs toch wel. Makkelijk, toegankelijk, lelijk en herkenbaar, typisch Rotterdam. En als je even langer kijkt blijkt het gewoon mooi te worden, net als Rotterdam. Zo kan het ook, een 9+-moment.
9+
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Het nieuwe TR-monogram valt op en is door de unieke vormentaal duidelijk anders en herkenbaar. Feitelijk klopt ‘t dus, maar toch voelt het niet zo. Theater gaat over beleving en diversiteit, samenbrengen, ontmoeten, inspireren en geïnspireerd raken. Deze nieuwe visuele identiteit doet heel weinig van dat alles. Het raakt niet, mist diepte en vooral de kleuren doen het niet goed. In combinatie met fotografie werkt de vormentaal ook vreemd. De gebruikte copy is (te) simpel en een beetje schreeuwerig. ‘Hallo!’ doet me eerder denken aan een grote Nederlandse retailer dan aan een gezellig avondje uit.
5
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Speels, stoer, open en uitdagend! Van ‘oubollige’ schouwburg naar vernieuwend en uitdagend theater passend bij Rotterdam en de Rotterdammers! Ik vind dat Theater Rotterdam geslaagd is in zijn missie passend bij het We try harder-principe en de positionering van ‘vernieuwer’. Het gebouw en plein stralen openheid, ruimte, diversiteit, speelsheid, ‘anders dan anderen’ uit. Dit wordt geladen door passende programma’s, die uitdagen en aansluiten bij het DNA en de behoeften van de diverse doelgroepen die Rotterdam rijk is. Kortom, zeer geslaagd!
9
tekst gaat verder onder het beeld
D E S I G N E R S
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Ik vind het initiatief heel boeiend, meer dan de identiteit eerlijk gezegd. Het monogram is wat fragiel. Het heeft geen sterke zeggingskracht en persoonlijkheid. In de communicatiemiddelen werkt het daarom niet echt goed: in klein formaat verdwijnt het nogal en in de toepassing op groot formaat wordt het beeld wat chaotisch. In het overall beeld zie ik geen overtuigende en sprekende signatuur, die ik gemakkelijk herken en begrijp.
5,5
Stefan Pangratz, design director VBAT: Het belangrijkste medium voor theaters blijven de posters die door de stad heen hangen en daar het gevecht met de algemene overvloed van visuele prikkels aan moet gaan. En het is juist daar waar de nieuwe identiteit van Theater Rotterdam ook het best tot z’n recht komt. Het ‘monogram’ geïntegreerd in het beeld als een soort graffiti-signatuur werkt heel sterk en laat een lekker ongepolijste indruk achter. Waar de algemene visuele identiteit in communicatie heel vrij en lekker ongedwongen werkt en door de tijd heen ook mag veranderen, was voor de integratie tussen monogram en afzender ‘Theater Rotterdam’ misschien iets meer rust nodig geweest. Dit had het logo zelf tijdlozer gemaakt.
7
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: As a contemporary theatre it taps into all the latest design trends, so it feels right but really nothing more than a stylish exercise. A missed opportunity - it’s a new collective so there’s no heritage as such, but there is certainly a spirit of artistic endeavour that I don’t see coming through at all. Now they look as you’d expect for the design language of its category and as such I can’t see this approach looking quite as hot in a couple of years. Discussing it across the studio it definitely had appeal, whilst I might be a little jaded by the over use of millennial pink, perhaps they are hitting all the right buttons of the younger audience they want to attract to the theatre? If you strip away the generic they do have a bold monogram, however I don’t see what it represents in terms of meaning - why the choice of the ‘Black letter’ type feel? Does it reflect a previous incarnation or is there some reference in the 3D effect of the monogram that I’m missing is it representative of the building? Perhaps they have given themselves a strong mark to build other assets around over time. Here’s hoping they will leave behind the affectations of the moment and develop a style all of their own, that will leave a lasting impression.
6
Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: De nieuwe stijl van Theater Rotterdam was best nog een lastige opgave. De stijl moest een houvast bieden bij het communiceren vanuit organisatie, partners en locaties, vanuit theatermakers en groepen en over voorstellingen, programma en thema’s. Stevig houvast in al die uitingen is het TR-monogram, volgens Vruchtvlees ‘een visueel kanonschot dat in elke situatie overeind kan blijven en direct communiceert’. Dat functioneert wel, en laten we eerlijk zijn: op die hele stijl is weinig aan te merken. Het ziet er goed uit, het is herkenbaar, de stijl is dynamisch inzetbaar naar gelang doel en middel. Goed ontworpen, maar het had misschien wel wat scherper gemogen. Het is allemaal heel keurig gedaan. Over het theater wordt gezegd: ‘Het mag piepen, knarsen en vonken, als er maar iets gebeurt.’ De stijl daarentegen staat als een huis en is daardoor eerder een beetje saai en voorspelbaar. En misschien heeft het er mee te maken dat we nog maar aan het begin staan van de nieuwe organisatie met de nieuwe naam, maar ik vind de afzender wel érg nadrukkelijk aanwezig. In de 240 pagina dikke programmagids, op het web en in de eerste uitingen van de stijl… Het gaat vooral over Theater Rotterdam, het theater dat ‘verschil, diversiteit en veelvormigheid’ wil vieren. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet en of we dat ook gaan zien.
7,5
Eerder beoordeelde designs:
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024